http://www.khafankadeh.7p.com
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 3
کل بازدید : 38272
کل یادداشتها ها : 24
خبر مایه


< 1 2

 

کلمه «بصیرت» به معنای رؤیت قلبی و ادراک باطنی و درونی است. این معرفت، گوهر گرانمایه ای است که ویژگی اصلی و ارزش والای هر انسانی را تشکیل می دهد.

بصیرت چیزی نیست که بتوان با مطالعه و تلاش علمی تنها به آن رسید. بصیرت از سنخ باورها و اعتقادات قلبی است، که حصول آن به مجموعه ای از عوامل نیازمند است. مهم ترین عامل برای کسب بصیرت، ارتباط قلبی با خدا و اخلاص و تزکیه درون از ما سوی الله است. این عامل به عنوان آمادگی و مقدمه ای برای کسب بصیرت به شمار می آید. و به دلیل این که امری فطری است توجه و مراقبت از آن به مثابه یقظه، مقدمه و سرآغازی برای شهود عرفانی به شمار می آید.

بصیر مطلق و سرچشمه همه بصیرت ها، ذات اقدس او است و در38 آیه از قرآن با صفت بینایی خود را توصیف نموده است،و « او به هر چیز بیناست»(ملک/19)‏.

یکی از جلوه های شناخت تلفیقی قرآن و ارتباط متقابل شناخت حسی وشهود عرفانی ارتباط همه جانبه ظاهری و باطنی با الگوهای بصیرتی معرفی شده توسط قرآن کریم است. این ارتباط چه به شکل زیارت مستقیم یا زیارت آثار و چه به شکل توسل و توجه به حضور آن ها یا نمایندگان آن ها، دستورات و فرامین آن ها می تواند در بصیرت بخشی و ایجاد شناخت و شهود عرفانی در پیروان و معتقدان تأثیرگذار باشد. در آموزه های دینی بصیرت، ایمان، یقین، معرفت وغیره، قابل زیاده و نقصان است. و افراد براساس این ارزش ها درجه بندی می شوند.

در مکتب تشیع یکی از راهبردی ترین شیوه های کسب بصیرت که در عین حال از بهترین و دقیق ترین راه های آن بشمار می آید، پیروی آگاهانه از امامان معصوم(ع) است. زیرا آنان اولیای راستین و ادامه دهندگان طریق پیامبران هستند. در زمان غیبت امام معصوم نیز پیروی آگاهانه از افرادی که بیشترین صفات و فضایل الهی(علم، عدالت، تقوا، تدبیر، شجاعت و...)را درخود جمع نموده اند می تواند به کسب بصیرت و فضیلت منتهی شود چرا که آنان براساس نظریه شیعی نیابت از ولایت مطلقه بهره مند هستند.

بدیهی است در راه کسب بصیرت موانعی وجود دارد از جمله:

الف: موانع فردی:

مانند ثروت اندوزی و فزون خواهی، مقام طلبی، غرور و شهوت، علم بدون ایمان (بزرگترین مانع)، سرگرمی های ناسالم، نعمت بسیار و رفاه طلبی، عبادت و یا علم بدون تفکر، پر خوری و رغبت به شکم آرزوهای دور و دراز و.....:به طورکلی هر رذیلت نفسانی یک مانع و هر فضیلت اخلاقی یک گام به سوی بصیرت است  و بصیرت گام اساسی برای کسب شهود عرفانی پایدار بشمار می آید.

 

ب: موانع اجتماعی:

حاکمیت طاغوت، جریانات سیاسی نفاق آلود، تبلیغات سوء دشمنان، تعصبات قومی، آداب و رسوم و فرهنگ جاهلی، تعصّبات حزبی و جناحی و ...

بنابراین پذیرش حکومت طاغوت (غیر فقیه عادل) و عضویت غیرمشروط در احزاب و گروه های مرتبط با نظام استکبار با کسب بصیرت و نیل به شناخت و شهود عرفانی مطلوب ناسازگار است.

 

لذا به عنوان مثال بارز می بینیم که حماسه 9 دی در راستای حرکت اهانت‌آمیز به مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در روز عاشورای سال 88 صورت گرفت و فلسفه وجودی تحقق جریان و حماسه 9 دی یک گرایش شدید قلبی نسبت به انقلاب، کربلا و مظلومیت سیدالشهدا بود و دیدیم که ولی فقیه مقام معظم رهبری با درایت خود از ایجاد هرگونه مشکلی جلوگیری کردند و مردم با بصیرت خود نشان دادند که پای دین خود ایستاده‌اند و تحت هیچ شرایطی از دین خود دست بر نمی‌دارند و تابع ولایت مطلق الله و برگزیدگان او هستند و ثابت کردند که تبعیت از رهبری و ولایت فقیه آنان را از فتنه و ایادی فتنه نجات می دهد. این حقیقت را نهم دیماه به جهان ثابت کرد و ملت ایران در 9 دی توطئه استکبار را خاک کردند.

 

اطاعت از ولی فقیه اطاعت از خداست 


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ